Visser Duiven test met volledig elektrische vrachtwagen
In de route naar volledig co2-uitstootvrij wegverkeer in 2050 is er nog een wereld te winnen. Daarom werkte Visser Duiven - samen met zes andere Gelderse bedrijven - mee aan een test om te rijden met een elektrische vrachtwagen. Eind vorig jaar mochten drie chauffeurs van Visser Duiven zelf ervaren hoe het is om met een zero-emissie vrachtwagen de weg op te gaan. Pascal Mateman, teamleider Transport & Planning bij Visser Duiven, deelt de ervaringen.
“Het was eigenlijk de bedoeling dat vier van onze chauffeurs gingen testen, maar onze aansluiting van 32 ampère was al na één dag doorgebrand”, begint Pascal zijn verhaal. “Voor het opladen van een elektrische vrachtwagen is een laadstation van 32 ampère nodig. In ongeveer tien uur tijd is de vrachtwagen dan volledig opgeladen. Maar doordat deze er op dag één al uit lag, moesten we het doen met een laadstation van 16 ampère. Je raadt het al: het duurt dan 20 uur voordat de vrachtwagen weer de weg op kan. Daardoor moesten we even schakelen met de planning.”
Energie over
Maar ondanks deze bijzondere start zijn de ervaringen van de chauffeurs overwegend positief. “De chauffeurs waren zeer te spreken over het elektrisch rijden”, vertelt Pascal. “De vrachtwagen rijdt heel comfortabel en heeft een snelle acceleratie. Ook voel je nagenoeg niet dat je een zware lading vervoert. En doordat de elektrische vrachtwagen heel stil is, konden onze chauffeurs heel ontspannen hun werk doen. Ik kreeg zelfs terug dat ze zich aan het einde van hun dienst veel fitter voelden dan na het rijden met een dieselwagen, omdat ze niet de hele dag naar het gedreun van een motor hoefden te luisteren. En ook van stank door uitlaatgassen hadden ze nu geen last.”
Generatiekloof
Toch merkte Pascal wel verschil in de ervaringen tussen de jongere en de oudere garde. “Jongeren zijn veel meer opgegroeid met nieuwe technologieën. Doordat alles elektrisch is - ook de bediening op het dashboard - is dat natuurlijk even wennen. Je merkt dat de jongere chauffeurs dit makkelijker oppakken. Wat ook opviel is dat één van de chauffeurs de stilheid van de elektrische vrachtwagen juist als een nadeel ervaarde. Andere weggebruikers horen de vrachtwagen immers bijna niet aankomen. Maar met de nieuwe Europese wetgeving - die verplicht dat vanaf 1 juli 2021 alle nieuwe elektrische voertuigen een bepaald geluidsniveau moeten produceren bij snelheden tot 20 km/uur - wordt dit opgelost.”
Actieradius
Elektrisch rijden biedt dus veel voordelen, maar heeft ook zijn beperkingen, weet Pascal. “Een volledig geladen elektrische vrachtwagen heeft een actieradius van zo’n 230 kilometer. Dit betekent dat wij een dergelijke vrachtwagen alleen voor ritten in de regio kunnen inzetten. Je wil natuurlijk niet met een lege auto stil komen te staan, omdat Nederland op dit moment nog te weinig snelladers heeft. En wanneer er wél zo’n snellaadpunt is, duurt het nog zo’n zes uur voordat de vrachtwagen volledig geladen is. Tel je die uren op bij een rit, dan is een chauffeur veel langer onderweg. Dat is niet echt rendabel.”
In de regio
Of er toekomst zit in elektrisch rijden? Volgens Pascal wel, al moet er dan wel een oplossing komen om de vrachtwagens breder in te kunnen zetten. “Vooral het opladen is nu een heikel punt, waardoor de actieradius beperkt is. Gelukkig zijn accu’s continu in ontwikkeling, dus ik verwacht dat de capaciteit de komende jaren omhoog gaat. Je wil de wagens immers wel optimaal in kunnen zetten, want alleen dan ga je de effecten ook merken op het milieu.”
Nieuwe inzichten
“We zijn er dus nog niet helemaal, maar voor nu kunnen we elektrische vrachtwagens zeker inzetten voor ritten in de regio. Al moeten we natuurlijk wel even gaan rekenen, want een elektrische vrachtwagen is vier keer zo duur dan een dieselwagen. Daar staat tegenover dat opladen goedkoper is dan brandstof én onderdelen van een elektrische vrachtwagen minder onderhevig zijn aan slijtage. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de winst voor het milieu. Kortom, het proefrijden met zero-emissie vrachtwagens heeft ons in ieder geval veel inzichten gegeven”, besluit Pascal zijn verhaal.